BAB 1
PENGENALAN
1.1 Pendahuluan
Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sering dikaitkan dengan era
penggunaan digital dalam aktiviti manusia untuk memudahkan komunikasi ataupun
menjalankan tugas masing-masing. Gates (1996) dalam bukunya ’Jalan Di Hadapan’
telah menegaskan betapa pentingnya teknologi digital dalam mengubah hidup kita.
Menurut beliau, kita sedang menuju arah satu revolusi baru dan merentasi ambang
teknologi yang akan mengubah cara hidup kita membeli belah, bekerja, belajar dan
berkomunikasi antara satu sama lain.
Hasil daripada penggunaan teknologi ini masyarakat Malaysia telah dapat
mencapai maklumat di serata dunia dengan pantas dan mudah. Umpamanya internet
merupakan teknologi yang terdapat dalam bidang teknologi maklumat yang dapat
menyediakan pelbagai maklumat terkini pada setiap saat kepada pengguna. Hasil
daripada perkembangan ini, masyarakat kini dikenali sebagai ’Post Industrial
Advanced Industrial Society’. Ini bermakna masyarakat hari ini bukan sekadar
bergantung kepada buruh, tanah, modal, usahawan, maklumat dan R & D, malah
juga kepada teknologi dan ilmu (Muhammad Shafie, 1997).
Justeru itu, bab pertama ini akan membincangkan mengenai isu-isu
pendidikan khususnya yang berkaitan dengan penggunaan ICT sebagai latar
belakang kajian. Huraian di dalam bab ini juga meliputi pernyataan masalah
mengenai perkara yang dikaji, objektif kajian, persoalan kajian dan kepentingan
kajian. Turut dibincangkan dalam bab ini ialah skop dan batasan kajian, populasi
kajian dan kawasan kajian, model kerangka, kerja konsep kajian serta definisi
operasional kajian.
Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sering dikaitkan dengan era
penggunaan digital dalam aktiviti manusia untuk memudahkan komunikasi ataupun
menjalankan tugas masing-masing. Gates (1996) dalam bukunya ’Jalan Di Hadapan’
telah menegaskan betapa pentingnya teknologi digital dalam mengubah hidup kita.
Menurut beliau, kita sedang menuju arah satu revolusi baru dan merentasi ambang
teknologi yang akan mengubah cara hidup kita membeli belah, bekerja, belajar dan
berkomunikasi antara satu sama lain.
Hasil daripada penggunaan teknologi ini masyarakat Malaysia telah dapat
mencapai maklumat di serata dunia dengan pantas dan mudah. Umpamanya internet
merupakan teknologi yang terdapat dalam bidang teknologi maklumat yang dapat
menyediakan pelbagai maklumat terkini pada setiap saat kepada pengguna. Hasil
daripada perkembangan ini, masyarakat kini dikenali sebagai ’Post Industrial
Advanced Industrial Society’. Ini bermakna masyarakat hari ini bukan sekadar
bergantung kepada buruh, tanah, modal, usahawan, maklumat dan R & D, malah
juga kepada teknologi dan ilmu (Muhammad Shafie, 1997).
Justeru itu, bab pertama ini akan membincangkan mengenai isu-isu
pendidikan khususnya yang berkaitan dengan penggunaan ICT sebagai latar
belakang kajian. Huraian di dalam bab ini juga meliputi pernyataan masalah
mengenai perkara yang dikaji, objektif kajian, persoalan kajian dan kepentingan
kajian. Turut dibincangkan dalam bab ini ialah skop dan batasan kajian, populasi
kajian dan kawasan kajian, model kerangka, kerja konsep kajian serta definisi
operasional kajian.
1.2 Latar Belakang Kajian
Dunia kini berada dalam era kemajuan yang pesat termasuklah globalisasi
teknologi, ekonomi, sosial, politik, budaya dan pembelajaran. Perubahan-perubahan
ini telah mengakibatkan berlakunya perubahan dalam bidang pendidikan seluruh
dunia (Cheng dan Townsend, 2000). Oleh itu, institusi pendidikan perlu memandang
ke hadapan serta memanfaatkan segala kemajuan bidang teknologi terkini
(Mohammed Sani, 1998). Di Malaysia, kepentingan teknologi pendidikan di institusi
pendidikan mula diperdebatkan sejak tahun 1970-an. Perkembangan teknologi
pendidikan ini terbahagi kepada tiga peringkat. Pertama, zaman sebelum dan selepas
merdeka yang mula menggunakan bahan visual dan pandang dengar. Kedua, zaman
1972 hingga 1979 yang mula menggunakan media komunikasi iaitu radio dan
televisyen dalam pendidikan. Ketiga, zaman 1980 hingga 1990 iaitu zaman
perkembangan pengajaran berasas sumber dan pendidikan komputer (Yusup, 1998).
Seterusnya, penggunaan teknologi dalam bidang pendidikan semakin
diperlukan apabila Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mewujudkan
konsep Sekolah Bestari pada tahun 1997. Sekolah Bestari yang diperkenalkan ini
direka semula secara menyeluruh dari segi amalan pengajaran, pembelajaran dan
pengurusan sekolah (Siti Hawa, 1997). Salah satu fokus Sekolah Bestari adalah
penggunaan teknologi komputer secara meluas dalam pengajaran, pembelajaran dan
pengurusan (Kementerian Pelajaran Malaysia, 1997). Perubahan yang berlaku
adalah satu bentuk revolusi pendidikan yang bertujuan untuk memperbaiki dan
meningkatkan lagi kemampuan sistem pendidikan untuk memenuhi keperluan
semasa dan cabaran pada masa hadapan (Wan Mohd Zahid, 1993).
Langkah ini juga merealisasikan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan
(FPK) dan Wawasan 2020. Ini kerana, penggubalan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan berkait rapat dengan cabaran serta isu pendidikan masa kini dan
Dunia kini berada dalam era kemajuan yang pesat termasuklah globalisasi
teknologi, ekonomi, sosial, politik, budaya dan pembelajaran. Perubahan-perubahan
ini telah mengakibatkan berlakunya perubahan dalam bidang pendidikan seluruh
dunia (Cheng dan Townsend, 2000). Oleh itu, institusi pendidikan perlu memandang
ke hadapan serta memanfaatkan segala kemajuan bidang teknologi terkini
(Mohammed Sani, 1998). Di Malaysia, kepentingan teknologi pendidikan di institusi
pendidikan mula diperdebatkan sejak tahun 1970-an. Perkembangan teknologi
pendidikan ini terbahagi kepada tiga peringkat. Pertama, zaman sebelum dan selepas
merdeka yang mula menggunakan bahan visual dan pandang dengar. Kedua, zaman
1972 hingga 1979 yang mula menggunakan media komunikasi iaitu radio dan
televisyen dalam pendidikan. Ketiga, zaman 1980 hingga 1990 iaitu zaman
perkembangan pengajaran berasas sumber dan pendidikan komputer (Yusup, 1998).
Seterusnya, penggunaan teknologi dalam bidang pendidikan semakin
diperlukan apabila Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah mewujudkan
konsep Sekolah Bestari pada tahun 1997. Sekolah Bestari yang diperkenalkan ini
direka semula secara menyeluruh dari segi amalan pengajaran, pembelajaran dan
pengurusan sekolah (Siti Hawa, 1997). Salah satu fokus Sekolah Bestari adalah
penggunaan teknologi komputer secara meluas dalam pengajaran, pembelajaran dan
pengurusan (Kementerian Pelajaran Malaysia, 1997). Perubahan yang berlaku
adalah satu bentuk revolusi pendidikan yang bertujuan untuk memperbaiki dan
meningkatkan lagi kemampuan sistem pendidikan untuk memenuhi keperluan
semasa dan cabaran pada masa hadapan (Wan Mohd Zahid, 1993).
Langkah ini juga merealisasikan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan
(FPK) dan Wawasan 2020. Ini kerana, penggubalan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan berkait rapat dengan cabaran serta isu pendidikan masa kini dan
datang. Cabaran dan isu dalam sistem pendidikan negara ini berkait rapat dengan
perkembangan masyarakat Malaysia yang kian pesat dan mencabar (Al Ramaiah,
1999). Menurut Wan Mohd Zahid (1993), sistem pendidikan yang berwibawa dan
responsif mestilah bersifat dinamis sebagai penggerak dan membolehkan sistem
pendidikan tersebut berada dalam keadaan yang segar dan hidup. Dalam konteks ini,
sistem pendidikan sentiasa berkembang selaras dengan peredaran masa dan
keperluan zaman.
Wawasan 2020 juga telah menjangka dan mengenal pasti cabaran-cabaran
yang bakal dihadapi. Salah satu cabaran tersebut ialah membentuk sebuah
masyarakat yang bersifat sains serta progresif, berdaya cipta dan berpandangan jauh
iaitu bukan sahaja dapat memanfaatkan teknologi kini tetapi turut menjadi
penyumbang terhadap pembentukan peradaban sains dan teknologi pada masa
hadapan (Wan Mohd Zahid, 1993).
Matlamat pembangunan 10 tahun (2001-2010) yang telah mendapat
persetujuan Jemaah Menteri adalah untuk membangunkan sistem pendidikan negara
yang utuh dan mantap (Musa, 2002). Oleh itu, kerajaan juga amat menitikberatkan
penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) di semua peringkat
terutamanya di peringkat sekolah. Ini dapat dilihat apabila kerajaan berhasrat untuk
menjadikan semua sekolah di Malaysia sebagai Sekolah Bestari menjelang tahun
2010 (Siti Aishah et. al., 2002).
Dasar ke-15 dalam Dasar Pendidikan Kebangsaan (1999) telah menggariskan
satu panduan untuk mewujudkan golongan pengurus pendidikan yang mahir dan
profesional dengan melaksanakan strategi dan pendekatan latihan yang standard,
bermutu, berkesan dan relevan untuk melahirkan kumpulan pengurus, kumpulan
pakar dan kumpulan guru. Dalam pelaksanaan Pembangunan Pendidikan 2001-2010
Kementerian Pelajaran (PPKPM) pula, kementerian akan memastikan infrastruktur
yang mencukupi untuk melaksanakan kurikulum dan kokurikulum dengan lebih
berkesan. Serentak itu, input pendidikan seperti guru, peruntukan kewangan, bahan
dan peralatan pengajaran serta program sokongan akan diagihkan secara adil ke
semua sekolah bagi mengurangkan jurang antara sekolah, tanpa megira aliran dan
lokasi bagi meningkatkan kualiti pendidikan (Musa, 2002).
1.3 Pernyataan Masalah
Perubahan pesat yang berlaku dalam bidang ICT terutamanya dalam
penggunaan komputer telah mencetuskan perubahan ke atas bentuk pendidikan
negara (Jamaludin Badusah, Muhammad Hussin dan Abd Rashid Johar, 2000). Pada
masa sekarang, pengurusan sekolah di Malaysia telah menjadi semakin banyak
kerana pertambahan bilangan guru-guru, staf sokongan, mata pelajaran dan program
aktiviti pelajar. Keadaan ini menyebabkan bidang pengurusan yang dihadapi oleh
pihak pentadbir sekolah juga semakin rumit. Pentadbir sekolah perlu memastikan
pengurusannya adalah cekap dalam mentadbir sumber manusia, membuat keputusan
dan menilai prestasi kakitangan di bawah kawalan mereka.
Peranan teknologi maklumat pada penghujung abad ke-20 dan menjelang
abad ke-21 begitu besar dan ketara. Oleh itu, pengenalan dan penggunaan komputer
dalam pengurusan pendidikan di semua peringkat pengurusan pendidikan telah
menimbulkan pelbagai reaksi dan persepsi di kalangan pelbagai pihak terutamanya
pentadbir-pentadbir (Zahri, 1992). Mohd Syukri (2002) berpendapat, dengan
kewujudan ICT, fungsi dan peranan pentadbir menjadi lebih mencabar. Mereka
bukan sahaja wajib mempertingkatkan ilmu pengetahuan melalui pembacaan dan
perbincangan, bahkan mereka perlu menguasai kemahiran penggunaan ICT dan
memanfaatkan penggunaan ICT. Tambahan pula, tanpa kesedaran dan persediaan
yang baik para pendidik akan menghadapi masalah untuk melaksanakan
tanggungjawab dengan berkesan.
Menurut Barta, Telem dan Gev (1995), penggunaan teknologi maklumat
khususnya teknologi komputer dalam sistem pengurusan serta dalam aktiviti dan
urusan seharian akan meningkatkan pelaksanaan, keberkesanan dan kecekapan
dalam sesebuah kolej dan universiti.
Hasil daripada penggunaan teknologi maklumat ini juga akan dapat
menjimatkan kos daripada perbelanjaan tenaga kerja. Institusi pendidikan yang
menggunakan teknologi maklumat lebih berdaya saing jika dibandingkan dengan
institusi yang lain dan dapat memberi imej yang baik serta menarik lebih ramai
pelajar untuk menuntut di institusi tersebut.
Norhaini (1999), menyatakan bahawa kerajaan telah menyedari akan
kepentingan teknologi maklumat. Melalui Kementerian Pelajaran Malaysia beberapa
program komputer (salah satu komponen teknologi maklumat) telah dilancarkan
antaranya pengenalan kepada komputer 1986. Projek Literasi komputer 1992,
Pengajaran berbantukan komputer pada tahun 1994 dan Projek Jaringan Pendidikan
1995. Namun begitu, terdapat juga sebilangan guru yang tidak mahu dan agak sukar
untuk menerima perubahan dalam bidang pendidikan terutamanya yang melibatkan
bidang teknologi maklumat.
1.4 Objektif Kajian
Objektif kajian ini dijalankan ialah untuk mengenalpasti pendapat Pentadbir
sekolah tentang:
i. Jenis perisian komputer yang paling kerap digunakan dalam tugas-tugas
pengurusan di sekolah.
ii. Tahap penggunaan ICT dalam menjalankan tugas-tugas pengurusan
(kurikulum, murid, kewangan, kokurikulum) di sekolah.
iii. Tahap kemahiran menggunakan ICT dalam menjalankan tugas-tugas
pengurusan di sekolah.
iv. Keberkesanan menggunakan ICT dalam menjalankan tugas-tugas
pengurusan di sekolah.
1.5 Persoalan Kajian
Beberapa persoalan kajian dikemukakan sebagai panduan untuk mencapai objektif
kajian iaitu:
i. Apakah jenis perisian yang paling kerap digunakan dalam menjalankan
tugas-tugas pengurusan di sekolah?
ii. Apakah tahap penggunaan ICT dalam menjalankan tugas-tugas pengurusan
(kurikulum, murid, kewangan, kokurikulum) di sekolah?
iii. Apakah tahap kemahiran menggunakan ICT dalam menjalankan tugas-tugas
pengurusan di sekolah?
iv. Apakah pendapat pentadbir terhadap keberkesanan menggunakan ICT dalam
Objektif kajian ini dijalankan ialah untuk mengenalpasti pendapat Pentadbir
sekolah tentang:
i. Jenis perisian komputer yang paling kerap digunakan dalam tugas-tugas
pengurusan di sekolah.
ii. Tahap penggunaan ICT dalam menjalankan tugas-tugas pengurusan
(kurikulum, murid, kewangan, kokurikulum) di sekolah.
iii. Tahap kemahiran menggunakan ICT dalam menjalankan tugas-tugas
pengurusan di sekolah.
iv. Keberkesanan menggunakan ICT dalam menjalankan tugas-tugas
pengurusan di sekolah.
1.5 Persoalan Kajian
Beberapa persoalan kajian dikemukakan sebagai panduan untuk mencapai objektif
kajian iaitu:
i. Apakah jenis perisian yang paling kerap digunakan dalam menjalankan
tugas-tugas pengurusan di sekolah?
ii. Apakah tahap penggunaan ICT dalam menjalankan tugas-tugas pengurusan
(kurikulum, murid, kewangan, kokurikulum) di sekolah?
iii. Apakah tahap kemahiran menggunakan ICT dalam menjalankan tugas-tugas
pengurusan di sekolah?
iv. Apakah pendapat pentadbir terhadap keberkesanan menggunakan ICT dalam
Tidak ada komentar:
Posting Komentar